Petr Weiss – Sexuální poruchy
Doporučeno pro
střední škola (vybrané úkoly/aktivity mohou být vhodné i pro 9. ročník ZŠ)
Cíl lekce
Žák prozkoumá téma sexuality a jejích poruch, dozvídá se o důležitosti konsenzu (souhlasu) při jakýchkoliv sexuálních aktivitách, zamýšlí se nad tím, jak se zachovat v situacích sexuálního obtěžování. Lekce pomáhá pochopit rozličnou míru nebezpečnosti jednotlivých poruch sexuality pro společnost a jedince v ní a pomáhá bořit mýtus lidí s poruchou sexuality jako sexuálních útočníků.
Anotace
Petr Weiss představuje nejčastější sexuální poruchy a popisuje je podle jednotlivých diagnostických kategorií. V přednášce také vyvrací některé mýty v oblasti sexuality a uvádí na pravou míru negativní nálepky násilníků, které se mohou dostávat lidem s poruchami sexuality. Naráží na historické proměny našeho vnímání, co je patologické a co ne, a věnuje se okrajově také tématu partnerské komunikace v sexu.
Klíčová slova
parafilie; sexuální dysfunkce; konsenzus; souhlas; sexuální násilí; pohlavní identita; sexuální preference;
Petr Weiss
Český sexuolog, klinický psycholog a psychoterapeut zabývající se poruchami sexuality. Je členem řady odborných společností. Sexuálními poruchami se jednak zabývá ve výzkumu, jednak o nich přednáší, působí také jako soudní znalec se specializací na klinickou psychologii a sexuologii.
Autor pracovního listu
Mgr. Marcela Macháčková, lektorka se vzděláním v oblasti psychologie
podívejte se i na jiná témata
David Venclík – Konspirační teorie
V lekci je představeno několik současných i historických konspiračních teorií vysvětlujících události, které otřásly společností a do určité míry ji také proměnily.
Tereza Matějčková – Filozofie
Video přináší různé pohledy na základní otázky, které se s filozofií často pojí (Co je filozofie? Jaký je motiv k filozofování? Co je myšlení?). Přednášející kombinuje svůj výklad filozofie a přístup k ní s odkazy na myšlenky dalších filozofů, nejčastěji Hannah Arendtovou. Přednášející zařazuje i příklady z každodenního života, které jsou žákům blízké a pomáhají lepšímu pochopení tématu.
Den jazyků
Kolika jazyky se hovoří na světě? Máte představu, kolik lidí jimi hovoří? Viděli jsme příklady jazyků, se kterými se běžně nesetkáváme. Co jste si ze sledování odnesli? Dokážete uvést některé další „neobvyklé jazyky“?
Jiří Horák a Molly Emmett – Czenglish
Video si klade tři základní cíle. První cíl je dát studentům možnost zamyslet se nad důležitostí chybování při procesu vlastního vzdělávání a podpořit pozitivní vnímání chyb při výuce jazyků. Druhý cíl je identifikovat některé vybrané chyby, kterých se Češi v angličtině často dopouštějí, a to v překladu, slovní zásobě, výslovnosti a gramatice. Třetí cíl je poskytnout učitelům praktické aktivity pro jejich hodiny. Tyto aktivity se bez velkých příprav dají aplikovat před, během i po sledování výukového videa. Video i aktivity jsou uzpůsobeny pro studenty s minimální jazykovou úrovní A2 nebo úrovní vyšší.
Pavlína Maloy Řezáčová – Struktura proteinu
Jak proteiny vypadají, jak je získáme a k čemu nám jsou?
VŠCHT – Hodina moderní chemie
Lekce Hodina moderní chemie se jako celek snaží chemii přiblížit žákům středních i základních škol. Jedná se o interaktivní lekci s množstvím pokusů, které na sebe navazují pouze volně. Hodina moderní chemie není monotematická, dalo by se říci, že se skládá zhruba z šesti částí, které lze využít také samostatně k doplnění výkladu nejen u distančního studia.
Dan Bárta – Vážky
Biologie a taxonomie vážek s přesahy do citizen science. Jak můžeme aktivně chránit přírodu kolem nás? Možnosti zapojení se do zajímavých projektů v oblasti citizen science.
Kateřina Bohadlová – Komedie dell'arte
Autorka nás uvádí do problematiky komedie dell’arte. Zabývá se jejím původem, zmiňuje historické prameny, které nám umožňují rekonstruovat její podobu a proměny od 16. století do období baroka. Výklad pokračuje definicí komedie dell’arte, přibližuje podoby scénáře, využívaných divadelních prostředků a kostýmů. Na závěr se autorka zabývá přínosem komedie dell’arte pro divadlo a pro filmovou a televizní tvorbu.
Jan Tošovský – Siouxové
Možná jste viděli „Vinnetoua“ , ale znáte skutečný příběh amerických indiánských kmenů? Jak vypadala kultura Siouxů? Jak se žilo v prériích, než se jejich obyvatelé přestěhovali do rezervací?