Pavel Suchan – Cesty do vesmíru
Doporučeno pro
6. až 9. ročník základní školy, střední škola
Cíl lekce
Žák se seznámí s historií, aktuální současností a výhledy vysílání družic Země, vesmírných sond a lidských posádek do vesmíru. Propojí si informace prezentované v lekci s učivem školní výuky fyziky a s informacemi, které o cestách do vesmíru získal mimo školní výuku. Uvědomí si náročnost přípravy cest do vesmíru, podmínky letu do vesmíru a pobytu lidské posádky v kosmických lodích a orbitálních stanicích. Uvědomí si významnou účast českých/československých vědců a letců na průzkumu vesmíru a mezinárodních kosmických projektech. Diskutuje význam projektů cest do vesmíru pro lidské poznání a užitečnost pro pozemskou praxi.
Anotace
Lekce volně navazuje na témata školního fyzikálního vzdělávání. Pojednává o historii, aktuální současnosti a výhledech vysílání družic Země, vesmírných sond a lidských posádek do vesmíru. Dramatickou scénkou na základě autentických materiálů NASA přibližuje divákům průběh startu expedice Apollo 11 a přistání její posádky na Měsíci. Rozebírá podmínky letu do vesmíru a pobytu lidské posádky v orbitálních stanicích. Popisuje účast českých/československých vědců a letců na průzkumu vesmíru a mezinárodních kosmických projektech. Závěrem je zodpovězena otázka, jak se může mladý člověk stát astronautem.
Klíčová slova
umělá družice Země; vesmírná sonda; raketa; raketoplán; orbitální stanice; stav beztíže
Pavel Suchan
Tiskový tajemník Astronomického ústavu Akademie věd České republiky. Věnuje se především popularizaci astronomie, prezentaci výsledků dosažených pracovníky Astronomického ústavu AV ČR a problematice světelného znečištění. Po absolvování Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy a studijním pobytu na University of Glasgow působil na hvězdárně Petřín a zúčastnil se meteorických expedic.
Autor pracovního listu
RNDr. Miroslav Bartošek, pracovník NPI ČR, gestor vzdělávacího oboru Člověk a příroda, část Fyzika
podívejte se i na jiná témata
David Venclík – Konspirační teorie
V lekci je představeno několik současných i historických konspiračních teorií vysvětlujících události, které otřásly společností a do určité míry ji také proměnily.
Tereza Matějčková – Filozofie
Video přináší různé pohledy na základní otázky, které se s filozofií často pojí (Co je filozofie? Jaký je motiv k filozofování? Co je myšlení?). Přednášející kombinuje svůj výklad filozofie a přístup k ní s odkazy na myšlenky dalších filozofů, nejčastěji Hannah Arendtovou. Přednášející zařazuje i příklady z každodenního života, které jsou žákům blízké a pomáhají lepšímu pochopení tématu.
Den jazyků
Kolika jazyky se hovoří na světě? Máte představu, kolik lidí jimi hovoří? Viděli jsme příklady jazyků, se kterými se běžně nesetkáváme. Co jste si ze sledování odnesli? Dokážete uvést některé další „neobvyklé jazyky“?
Jiří Horák a Molly Emmett – Czenglish
Video si klade tři základní cíle. První cíl je dát studentům možnost zamyslet se nad důležitostí chybování při procesu vlastního vzdělávání a podpořit pozitivní vnímání chyb při výuce jazyků. Druhý cíl je identifikovat některé vybrané chyby, kterých se Češi v angličtině často dopouštějí, a to v překladu, slovní zásobě, výslovnosti a gramatice. Třetí cíl je poskytnout učitelům praktické aktivity pro jejich hodiny. Tyto aktivity se bez velkých příprav dají aplikovat před, během i po sledování výukového videa. Video i aktivity jsou uzpůsobeny pro studenty s minimální jazykovou úrovní A2 nebo úrovní vyšší.
Pavlína Maloy Řezáčová – Struktura proteinu
Jak proteiny vypadají, jak je získáme a k čemu nám jsou?
VŠCHT – Hodina moderní chemie
Lekce Hodina moderní chemie se jako celek snaží chemii přiblížit žákům středních i základních škol. Jedná se o interaktivní lekci s množstvím pokusů, které na sebe navazují pouze volně. Hodina moderní chemie není monotematická, dalo by se říci, že se skládá zhruba z šesti částí, které lze využít také samostatně k doplnění výkladu nejen u distančního studia.
Dan Bárta – Vážky
Biologie a taxonomie vážek s přesahy do citizen science. Jak můžeme aktivně chránit přírodu kolem nás? Možnosti zapojení se do zajímavých projektů v oblasti citizen science.
Kateřina Bohadlová – Komedie dell'arte
Autorka nás uvádí do problematiky komedie dell’arte. Zabývá se jejím původem, zmiňuje historické prameny, které nám umožňují rekonstruovat její podobu a proměny od 16. století do období baroka. Výklad pokračuje definicí komedie dell’arte, přibližuje podoby scénáře, využívaných divadelních prostředků a kostýmů. Na závěr se autorka zabývá přínosem komedie dell’arte pro divadlo a pro filmovou a televizní tvorbu.
Jan Tošovský – Siouxové
Možná jste viděli „Vinnetoua“ , ale znáte skutečný příběh amerických indiánských kmenů? Jak vypadala kultura Siouxů? Jak se žilo v prériích, než se jejich obyvatelé přestěhovali do rezervací?