Jiří Presl – Drogy
Doporučeno pro
8. a 9. ročník základní školy, střední škola
Cíl lekce
Žák kriticky posoudí nepoměr mezi pozitivními a negativními účinky drog.
Anotace
Kde se ve světě vzaly drogy a proč je lidé berou? Odpovědí na tuto otázku začíná rozhovor s Jiřím Preslem, který se problematikou návykových látek zaobírá již desítky let. Svá tvrzení opírá o zkušenosti lékaře a příběhy skutečných lidí, kterým drogy vstoupily do života a mnohokrát způsobily i jejich konec.
Klíčová slova
droga; závislost; narkotika; návyková látka; legální droga, nelegální droga; léčba závislosti; DROP-IN
Jiří Presl
Psychiatr, spoluzakladatel a vedoucí lékař střediska pro prevenci a léčbu drogových závislostí DROP-IN, které od svého vzniku v roce 1991 prosazuje racionální přístup k drogové problematice.
Autorka pracovního listu
Mgr. Vanda Vaníčková, Ph.D. (učitelka, lektorka)
podívejte se i na jiná témata
David Venclík – Konspirační teorie
V lekci je představeno několik současných i historických konspiračních teorií vysvětlujících události, které otřásly společností a do určité míry ji také proměnily.
Tereza Matějčková – Filozofie
Video přináší různé pohledy na základní otázky, které se s filozofií často pojí (Co je filozofie? Jaký je motiv k filozofování? Co je myšlení?). Přednášející kombinuje svůj výklad filozofie a přístup k ní s odkazy na myšlenky dalších filozofů, nejčastěji Hannah Arendtovou. Přednášející zařazuje i příklady z každodenního života, které jsou žákům blízké a pomáhají lepšímu pochopení tématu.
Den jazyků
Kolika jazyky se hovoří na světě? Máte představu, kolik lidí jimi hovoří? Viděli jsme příklady jazyků, se kterými se běžně nesetkáváme. Co jste si ze sledování odnesli? Dokážete uvést některé další „neobvyklé jazyky“?
Jiří Horák a Molly Emmett – Czenglish
Video si klade tři základní cíle. První cíl je dát studentům možnost zamyslet se nad důležitostí chybování při procesu vlastního vzdělávání a podpořit pozitivní vnímání chyb při výuce jazyků. Druhý cíl je identifikovat některé vybrané chyby, kterých se Češi v angličtině často dopouštějí, a to v překladu, slovní zásobě, výslovnosti a gramatice. Třetí cíl je poskytnout učitelům praktické aktivity pro jejich hodiny. Tyto aktivity se bez velkých příprav dají aplikovat před, během i po sledování výukového videa. Video i aktivity jsou uzpůsobeny pro studenty s minimální jazykovou úrovní A2 nebo úrovní vyšší.
Pavlína Maloy Řezáčová – Struktura proteinu
Jak proteiny vypadají, jak je získáme a k čemu nám jsou?
VŠCHT – Hodina moderní chemie
Lekce Hodina moderní chemie se jako celek snaží chemii přiblížit žákům středních i základních škol. Jedná se o interaktivní lekci s množstvím pokusů, které na sebe navazují pouze volně. Hodina moderní chemie není monotematická, dalo by se říci, že se skládá zhruba z šesti částí, které lze využít také samostatně k doplnění výkladu nejen u distančního studia.
Dan Bárta – Vážky
Biologie a taxonomie vážek s přesahy do citizen science. Jak můžeme aktivně chránit přírodu kolem nás? Možnosti zapojení se do zajímavých projektů v oblasti citizen science.
Kateřina Bohadlová – Komedie dell'arte
Autorka nás uvádí do problematiky komedie dell’arte. Zabývá se jejím původem, zmiňuje historické prameny, které nám umožňují rekonstruovat její podobu a proměny od 16. století do období baroka. Výklad pokračuje definicí komedie dell’arte, přibližuje podoby scénáře, využívaných divadelních prostředků a kostýmů. Na závěr se autorka zabývá přínosem komedie dell’arte pro divadlo a pro filmovou a televizní tvorbu.
Jan Tošovský – Siouxové
Možná jste viděli „Vinnetoua“ , ale znáte skutečný příběh amerických indiánských kmenů? Jak vypadala kultura Siouxů? Jak se žilo v prériích, než se jejich obyvatelé přestěhovali do rezervací?