Jindřich Šídlo – Současná média

Doporučeno pro
střední škola, rodiče žáků, široká veřejnost

Cíl lekce
Žák posoudí hloubku problémů, které ovlivnily v posledním desetiletí svobodná média a mediální trh, zváží možná rizika následků těchto problémů a vyjádří k nim ucelený a argumenty podložený postoj.

Anotace
Výklad o současných problémech médií, posílený tvrzením, že změny v médiích mohou „proměnit výrazně státy a demokracii, ve které žijeme“, je osobní, naléhavý a hluboce opřený o citace zdrojů a osobní zkušenosti autora. Autor představuje triádu, která média jako instituce i firmy proměnila: nástup internetu a chytrých telefonů, hospodářská krize po roce 2008, ztráta důvěry publika v obsah klasických médií a přechod na sociální sítě. Konstatuje, jak tvrdě uvedené problémy dopadly na redakce, ale i samotné mediální korporace, a v závěru vyzývá (mladé) posluchače, aby se přímo podíleli na tvorbě kvalitního obsahu, tak, že za něj budou platit i na internetu. Problémy a důsledky jsou globální. Pojďte o nich s vašimi žáky přemýšlet.

Klíčová slova
média, tištěná média, elektronická média, alternativní média, sociální sítě, vydavatelé médií, vlastnictví médií

Jindřich Šídlo
„Narozen 21. 10. 1972, vystudoval žurnalistiku na FSV UK. V médiích od roku 1992, pracoval v Českém deníku, Respektu, MF DNES, Hospodářských novinách a České televizi. Držitel Peroutkovy ceny a Novinářské ceny. Ženatý otec 3 dcer.“ (převzato z portálu seznamzpravy.cz). Šídlo je podle svého twitterového účtu „výrobce obsahu na http://Seznam.cz, fanoušek Arsenalu, Bohemians, ragby, The Smiths, Nicka Cavea, Pixies, NIN, Faith No More, Dunaje a metra B“.

Autor pracovního listu
Mgr. Petr Koubek, Ph.D., je odborným pracovníkem Národního pedagogického institutu České republiky orientujícím se na problematiku učení se učitelů v rámci komunit a reflexe praxe.

V metodickém listu najdete návod a inspiraci, jak s přednáškou pracovat ve výuce. Pro žáky jsou připraveny pracovní listy ve formě online formuláře, který jim stačí jednoduše nasdílet. Použít můžete ale i klasiku ve wordu.
Stačí si duplikovat formulář (v případě potřeby i upravit obsah) a nasdílet žákům.

podívejte se i na jiná témata

Jaroslav Šebek – 28. říjen

Jaroslav Šebek – 28. říjen

Jiří Presl – Drogy

Jiří Presl – Drogy

Marta Ljubková - Jak vzniká divadlo

Marta Ljubková - Jak vzniká divadlo

Marek Valášek – Logaritmy

Marek Valášek – Logaritmy

Jen Hovorka – Historie hip hopu

Jen Hovorka – Historie hip hopu

René Nekuda – Tvůrčí psaní

René Nekuda – Tvůrčí psaní

David Venclík – Konspirační teorie

David Venclík – Konspirační teorie

V lekci je představeno několik současných i historických konspiračních teorií vysvětlujících události, které otřásly společností a do určité míry ji také proměnily.

Michael Rozsypal – Politika

Michael Rozsypal – Politika

Pavel Suchan – Cesty do vesmíru

Pavel Suchan – Cesty do vesmíru

Tereza Matějčková – Filozofie

Tereza Matějčková – Filozofie

Video přináší různé pohledy na základní otázky, které se s filozofií často pojí (Co je filozofie? Jaký je motiv k filozofování? Co je myšlení?). Přednášející kombinuje svůj výklad filozofie a přístup k ní s odkazy na myšlenky dalších filozofů, nejčastěji Hannah Arendtovou. Přednášející zařazuje i příklady z každodenního života, které jsou žákům blízké a pomáhají lepšímu pochopení tématu.

Den jazyků

Den jazyků

Kolika jazyky se hovoří na světě? Máte představu, kolik lidí jimi hovoří? Viděli jsme příklady jazyků, se kterými se běžně nesetkáváme. Co jste si ze sledování odnesli? Dokážete uvést některé další „neobvyklé jazyky“?

Jiří Horák a Molly Emmett – Czenglish

Jiří Horák a Molly Emmett – Czenglish

Video si klade tři základní cíle. První cíl je dát studentům možnost zamyslet se nad důležitostí chybování při procesu vlastního vzdělávání a podpořit pozitivní vnímání chyb při výuce jazyků. Druhý cíl je identifikovat některé vybrané chyby, kterých se Češi v angličtině často dopouštějí, a to v překladu, slovní zásobě, výslovnosti a gramatice. Třetí cíl je poskytnout učitelům praktické aktivity pro jejich hodiny. Tyto aktivity se bez velkých příprav dají aplikovat před, během i po sledování výukového videa. Video i aktivity jsou uzpůsobeny pro studenty s minimální jazykovou úrovní A2 nebo úrovní vyšší.

Pavlína Maloy Řezáčová – Struktura proteinu

Pavlína Maloy Řezáčová – Struktura proteinu

Jak proteiny vypadají, jak je získáme a k čemu nám jsou?

Petr Weiss – Sexuální poruchy

Petr Weiss – Sexuální poruchy

Jindřich Šídlo – Současná média

Jindřich Šídlo – Současná média

VŠCHT – Hodina moderní chemie

VŠCHT – Hodina moderní chemie

Lekce Hodina moderní chemie se jako celek snaží chemii přiblížit žákům středních i základních škol. Jedná se o interaktivní lekci s množstvím pokusů, které na sebe navazují pouze volně. Hodina moderní chemie není monotematická, dalo by se říci, že se skládá zhruba z šesti částí, které lze využít také samostatně k doplnění výkladu nejen u distančního studia.

Dan Bárta – Vážky

Dan Bárta – Vážky

Biologie a taxonomie vážek s přesahy do citizen science. Jak můžeme aktivně chránit přírodu kolem nás? Možnosti zapojení se do zajímavých projektů v oblasti citizen science.

Kateřina Bohadlová – Komedie dell'arte

Kateřina Bohadlová – Komedie dell'arte

Autorka nás uvádí do problematiky komedie dell’arte. Zabývá se jejím původem, zmiňuje historické prameny, které nám umožňují rekonstruovat její podobu a proměny od 16. století do období baroka. Výklad pokračuje definicí komedie dell’arte, přibližuje podoby scénáře, využívaných divadelních prostředků a kostýmů. Na závěr se autorka zabývá přínosem komedie dell’arte pro divadlo a pro filmovou a televizní tvorbu.

Jan Tošovský – Siouxové

Jan Tošovský – Siouxové

Možná jste viděli „Vinnetoua“ , ale znáte skutečný příběh amerických indiánských kmenů? Jak vypadala kultura Siouxů? Jak se žilo v prériích, než se jejich obyvatelé přestěhovali do rezervací?


Virtuální škola je projekt, který vznikl na podzim 2020 ve spolupráci Národního pedagogického institutu České republiky a Divadla NoD. Jeho cílem je obohatit distanční vzdělávání a nabídnout novou formu výuky pedagogům i jejich žákům.