Jak pracovat s offline žáky?
Kdo je to offline žák a proč je to problém? Co se musí udělat, aby školy udržely všechny žáky ve vzdělávání i v době distanční výuky, a jaké povinnosti má rodina? Na učitele se v souvislosti s distančním vzděláváním valí vlna nových povinností, proměňují se zaběhlé mechanismy chodu školy i průběh vzdělávání. Jde učit žáky, kterým se ani nelze dovolat? A jaký vliv to bude mít na jejich výsledky? Odpovědi nejen na tyto otázky najdete ve webináři s Michaelou Kučerovou ze společnosti Člověk v tísni a Tomášem Machalíkem z Národního pedagogického institutu. Pohledem ze svých škol přispěli: Ing. Zdeňka Juklová (Základní škola a Mateřská škola Velké Hamry), Mgr. Bc. Ctirad Vaník (Masarykova základní škola a Mateřská škola Krupka), Ing. Blanka Ježková (Lingua Universal soukromá základní škola a mateřská škola Litoměřice) a Mgr. Bohumil Havlík (Základní škola Dačice).
co v článku najdete:
Metodické doporučení pro vzdělávání distančním způsobem
Přináší mimo jiné důraz na zapojení všech žáků i v podmínkách distančního vzdělávání. Uvádí specifická doporučení:
- Škola má mít připravené postupy, jak zapojit do distančního způsobu vzdělávání děti/žáky/studenty, kteří nemají doma podmínky pro online výuku a nemohou využít školou zapůjčenou techniku, a to z jakéhokoli důvodu. V takovém případě je potřeba realizovat distanční způsob vzdělávání pomocí metod offline výuky (…). Důležité je s dětmi/žáky/studenty a s jejich zákonnými zástupci, kde lze tyto komplikace předpokládat, podporovat průběžnou komunikaci, informovat je, že může dojít na distanční způsob vzdělávání a domluvit se s nimi na konkrétní formě komunikace pro takový případ. Komunikace se samotnými dětmi/žáky/studenty by měla být podporující, vstřícná, motivující k udržení kontaktu a zájmu o vzdělávací aktivity.
- Pokud se dítě/žák/student nezapojuje do distanční výuky, ale má zajištěnou potřebnou techniku, je třeba, aby ho škola aktivně kontaktovala jinými způsoby, telefonicky, prostřednictvím SMS, chatovací aplikace, spolužáků, nebo kontaktovala rodiče žáka a zjistila důvody pro neúčast ve vzdělávání a pomohla překážky odstranit.
- Školy by měly včasným nácvikem při prezenční výuce předcházet problému, že dítě/žák/student neumí zacházet s příslušnými komunikačními nástroji nebo technikou. Rodiče nemusí být schopni v tomto pomoci a dítě/žák/student by byl vyřazen ze vzdělávání. Cílem je, aby případný přechod na distanční výuku byl maximálně plynulý a aby distanční způsob vzdělávání fungoval.
Školský zákon ve znění účinném od 25. 8. 2020
S vyznačenými změnami v § 184a přináší zvláštní pravidla při omezení osobní přítomnosti dětí, žáků a studentů ve školách, tedy pravidla pro vzdělávání distančním způsobem (výběr):
- Pokud z důvodu krizového opatření vyhlášeného podle krizového zákona nebo z důvodu nařízení mimořádného opatření podle zvláštního zákona anebo z důvodu nařízení karantény podle zákona o ochraně veřejného zdraví není možná osobní přítomnost většiny žáků nebo studentů z nejméně jedné třídy, studijní skupiny, oddělení nebo kurzu ve škole nebo většiny dětí, pro které je předškolní vzdělávání povinné, z mateřské školy nebo z odloučeného pracoviště nebo z nejméně jedné třídy, ve které se vzdělávají pouze tyto děti, poskytuje škola dotčeným dětem, žákům nebo studentům vzdělávání distančním způsobem.
- Vzdělávání distančním způsobem škola uskutečňuje podle příslušného rámcového vzdělávacího programu a školního vzdělávacího programu v míře odpovídající okolnostem.
- Děti, žáci a studenti jsou povinni se vzdělávat distančním způsobem s výjimkou žáků základní umělecké školy a jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky. Způsob poskytování vzdělávání a hodnocení výsledků vzdělávání distančním způsobem přizpůsobí škola podmínkám dítěte, žáka nebo studenta pro toto vzdělávání.
- Pro řešení důsledků situace, kdy není možná osobní přítomnost dětí, žáků nebo studentů ve škole z důvodu krizového opatření vyhlášeného podle krizového zákona nebo z důvodu nařízení mimořádného opatření podle zvláštního zákona anebo z důvodu nařízení karantény podle zákona o ochraně veřejného zdraví, může ministerstvo určit opatřením obecné povahy:
- odlišné termíny nebo lhůty od termínů nebo lhůt stanovených tímto zákonem nebo prováděcími právními předpisy, anebo stanovené na jejich základě, pokud jejich naplnění není možné nebo by způsobilo nezanedbatelné obtíže;
- odlišný způsob nebo podmínky přijímání ke vzdělávání nebo ukončování vzdělávání, pokud by postup podle tohoto zákona nebyl možný nebo by způsobil nezanedbatelné obtíže;
- opatření obecné povahy musí být vydáno v souladu se zásadami a cíli vzdělávání uvedenými v § 2 tohoto zákona.
Otázky, které zodpovídají ředitelé škol ve videu:
- V době první vlny koronaviru zůstalo mnoho žáků offline, někteří úplně vypadli ze vzdělávání. Jste na ně nyní připraveni? Budete tomu v případě potřeby umět zabránit?
- Jsou učitelé ve vaší škole více „digi-kompetentnější“? Myslíte si, že jsou lépe připraveni na distanční výuku než na jaře?
- Získali jste novou techniku usnadňující distanční výuku? Máte možnost si techniku vypůjčit? A dostane se technika i k žákům, nebo vystačí pouze pro učitele?
- Jak mění výsledky a kvalitu vzdělávání distanční výuka? Jak velký rozdíl vnímáte mezi online a offline formou výuky?
Své dotazy či komentáře můžete psát přímo do kontaktního okna na WWW.ZAPOJMEVSECHNY.CZ
Schéma „sledované faktory ovlivňující distanční výuku“ naleznete zde.
další videa
APIV B - Jak dnes učit offline žáky
Vzdělávání za koronakrize. Inspirace ze školy pro školy: ZŠ
Jak dnes může škola podpořit rodiče dětí se SVP?