Jak na hodnocení online výuky?

V průběhu distanční nebo smíšené výuky může být hodnocení a poskytování zpětné vazby velmi obtížné. Je potřeba zohlednit například to, že někteří žáci mají ztížené podmínky pro výuku. Jak tedy hodnotit v době online výuky, proč vyzkoušet formativní hodnocení a jaké nástroje jsou vhodné pro poskytování zpětné vazby? Na to ve webináři odpovídá Milan Khas, který vyučuje na ZŠ Staňkov a kromě toho píše blog U nás ve škole.  Více informací o hodnocení online výuky najdete v odkazech pod článkem.

Jeden z možných způsobů hodnocení je formativní hodnocení, které představuje průběžný způsob komunikace mezi žákem a učitelem. Ukazuje, jak žák látce rozumí či jestli k jejímu zvládnutí potřebuje další pomoc. Jeho důležitým prvkem je zpětná vazba, která podporuje samostatné učení, což je zvláště v případě online výuky velmi vhodné. Žák získává zpětnou vazbu od učitele, navíc ji umí poskytnout i on sám, a to nejen sobě, ale i spolužákům.   

Sebehodnocení v době online výuky 

Formativní hodnocení zahrnuje několik základních strategií. Jednou z nich je sdílení odpovědnosti za učení a vzdělávání se samotným žákem. Ideální je stanovit cíle a kritéria společně s žáky. Vyhneme se například tomu, že zadání úkolu bude jasné jen učiteli a žákům už méně. Navíc, pokud společně nastavíme správná a srozumitelná kritéria, pak se žák bude umět sám ohodnotit, sám si povede své vzdělávání. Bude si umět dát sám sobě poměrně přesnou zpětnou vazbu. A to může být v době distanční výuky velmi důležité a přínosné.  

Zpětná vazba od učitele by měla být rychlá a popisná. Častý problém během mimořádných opatření na jaře byl ten, že učitelé zadali látku nebo úkol, neměli už ale čas předat žákům nějaké ohodnocení nebo zpětnou vazbu. Tím pádem úkol úplně ztratil smysl.  

Aplikace a nástroje pro formativní hodnocení 

Pro formativní hodnocení je možné využívat nejrůznější aplikace. Aplikace uvedené níže jsou zdarma, pracují v cloudu, a není tedy potřeba je instalovat. Stačí otevřít prohlížeč, zadat správnou adresu a začít pracovat. Mezi velmi známé nástroje patří Quizizz a Kahoot, kterým jsme se ve webinářích věnovali na jaře. Odkazy najdete pod textem. Mezi další osvědčené aplikace patří např.: 

  • Flipgrid – sběr zpětné vazby pomocí videí 
  • Tvorba podcastů – můžeme využít jakýkoli telefon
  • Tvorba komiksů – do komiksu můžeme dát jakékoli téma, z jakékoli doby a oboru
  • Classroom screen – jednoduché používání bez instalací 
  • Google Classroom – přímo v aplikaci je možné hodnotit, komentovat, označit předem nastavená kritéria, doplnit slovní hodnocení. 
  • 3M – velmi účinná metoda diferenciace „musí / měl by / může“ 
  • Nedokončené věty – žáci doplňují začátek vět, např. „Nejlehčí pro mě bylo…“
  • Exitka 3-2-1 – nástroj vhodný pro zpětnou vazbu 

Náhledy a odkazy najdete ve webináři.  

Více aplikací najdete v blogu U nás ve škole 

5 rad lektora

  1. Méně znamená více – nezahlťte žáky látkou, materiály, odkazy, aplikacemi… 
  2. Občas ověřte, že je žák u počítače. Zahrnujte do výuky zajímavé aktivity.  
  3. Dávejte popisnou zpětnou vazbu.  
  4. Pokud žák látce rozumí, umí ji vysvětlit. Využijte to a nechte žáky připravovat materiály nebo testy pro své spolužáky.  
  5. Vyberte si to, co vám přijde smysluplné, a s tím začněte. Není důležité začít používat všechno a hned. 

další videa

Formativní hodnocení: Úvod a praktické ukázky 

Proč a jak vytvářet podcasty pro žáky 

Aplikace Kahoot: Herní kvízy pro děti i dospělé 

Quizizz: Nástroj pro tvorbu zábavných testů 
Online interaktivní platforma Miro 
Rubriky a hodnocení studentů v Google Classroom