David Venclík – Konspirační teorie
Doporučeno pro
střední škola
Cíl lekce
Žáci jsou schopni rozlišit prvky vyprávění, které většinu teorií spojují. Konspirační teorie dokážou interpretovat na základě pochopení dobového kontextu jejich vzniku.
Anotace
O čem pojednávají Protokoly sionských mudrců? Proč jim uvěřil nejen Adolf Hitler, ale také miliony dalších čtenářů? Jaké prvky vyprávění spojují většinu konspiračních teorií? Jakou roli zde hrají tzv. neviditelní mocní (neboli vládci loutek)? Proč mají lidé tendenci věřit v jejich neomezený vliv více než ve výsledky zkoumání současné vědy? V lekci je představeno několik současných i historických konspiračních teorií vysvětlujících události, které otřásly společností a do určité míry ji také proměnily. Např. pandemie covidu-19, černá smrt ve 14. století, Francouzská a bolševická revoluce, atentát na Johna Fitzgeralda Kennedyho nebo teroristické útoky 11. září 2001. Jednotlivé konspirační teorie jsou analyzovány prostřednictvím obrazových a textových dokumentů (např. propagandistických plakátů). Téma nabízí prostor k diskusi o souvislostech mezi důvěrou v konspirační teorie a tendencí k vytěsňování vlastní odpovědnosti za řešení vážných společenských problémů.
Klíčová slova
konspirační teorie; konspirace; antisemitismus; antisionismus; Protokoly sionských mudrců; manipulace; propaganda; svobodní zednáři; fake news; hoax
David Venclík
Učitel a historik, který učí dějepis a společenské vědy na škole da Vinci a budoucí učitele dějepisu na Pedagogické fakultě UK. Odborně se věnuje problematice historické paměti, instrumentace dějin a dějinám politické propagandy.
Autor pracovního listu
David Venclík
podívejte se i na jiná témata
David Venclík – Konspirační teorie
V lekci je představeno několik současných i historických konspiračních teorií vysvětlujících události, které otřásly společností a do určité míry ji také proměnily.
Tereza Matějčková – Filozofie
Video přináší různé pohledy na základní otázky, které se s filozofií často pojí (Co je filozofie? Jaký je motiv k filozofování? Co je myšlení?). Přednášející kombinuje svůj výklad filozofie a přístup k ní s odkazy na myšlenky dalších filozofů, nejčastěji Hannah Arendtovou. Přednášející zařazuje i příklady z každodenního života, které jsou žákům blízké a pomáhají lepšímu pochopení tématu.
Den jazyků
Kolika jazyky se hovoří na světě? Máte představu, kolik lidí jimi hovoří? Viděli jsme příklady jazyků, se kterými se běžně nesetkáváme. Co jste si ze sledování odnesli? Dokážete uvést některé další „neobvyklé jazyky“?
Jiří Horák a Molly Emmett – Czenglish
Video si klade tři základní cíle. První cíl je dát studentům možnost zamyslet se nad důležitostí chybování při procesu vlastního vzdělávání a podpořit pozitivní vnímání chyb při výuce jazyků. Druhý cíl je identifikovat některé vybrané chyby, kterých se Češi v angličtině často dopouštějí, a to v překladu, slovní zásobě, výslovnosti a gramatice. Třetí cíl je poskytnout učitelům praktické aktivity pro jejich hodiny. Tyto aktivity se bez velkých příprav dají aplikovat před, během i po sledování výukového videa. Video i aktivity jsou uzpůsobeny pro studenty s minimální jazykovou úrovní A2 nebo úrovní vyšší.
Pavlína Maloy Řezáčová – Struktura proteinu
Jak proteiny vypadají, jak je získáme a k čemu nám jsou?
VŠCHT – Hodina moderní chemie
Lekce Hodina moderní chemie se jako celek snaží chemii přiblížit žákům středních i základních škol. Jedná se o interaktivní lekci s množstvím pokusů, které na sebe navazují pouze volně. Hodina moderní chemie není monotematická, dalo by se říci, že se skládá zhruba z šesti částí, které lze využít také samostatně k doplnění výkladu nejen u distančního studia.