Co je v online výuce jinak?

Jak přenést prezenční výuku do online prostředí? Jak se na případnou online výuku co nejlépe připravit, aby byla pro všechny srozumitelná a co nejsnazší? Na co si dát pozor při plánování hodiny? To se dozvíte v následujícím článku a zejména ve webináři, jehož hostem je Mgr. Karel Moric, ředitel ZŠ a MŠ Ludgeřovice.

Roztříštěná škola = zmatená výuka

Základem pro nastavení online výuky je zvolit jednotný systém, který bude využívat celá škola, ať už se jedná o G Suite, MS Teams, nebo jinou platformu. Tu je pak možné doplňovat o další aplikace nebo nástroje. Jednotné nastavení je důležité proto, aby žáci, učitelé i rodiče věděli, v jakém prostředí se budou pohybovat, a cítili se v něm bezpečně a jistě. Umožní, že všichni budou mít nastavené jednotné e-maily, budou umět hledat ve sdílených kalendářích, pracovat se sdílenými dokumenty a mnoho dalšího.

E-maily s úkoly nejsou online výuka

Rozesílání pravidelných e-mailů, ve kterých jsou pracovní listy, výklad nové látky nebo zadání úkolů, není tou pravou online výukou. Při online výuce je učitel ve spojení se svými žáky tváří v tvář, i když přes monitor počítače nebo telefonu. Vyučovací hodina má svůj cíl i jasnou strukturu. Při posílání e-mailů se učitel dopracuje hlavně k tomu, že hodiny a hodiny třídí stovky doručených e-mailů.

9 osvědčených tipů na přípravu vyučovací hodiny

Vyučovací hodina v online prostředí má svá specifika a příprava na ni je pro učitele velmi náročná. Na co všechno je potřeba myslet?

  1. Stanovte si metodickou strukturu hodiny. Při jejím plánování myslete na vzdělávací cíle a výstupy.
  2. Zaměřte se na to nejdůležitější.
  3. Online vyučovací hodinu nemusíte nutně postavit na výkladu nové látky. Věnujte ji spíše procvičování, získávání zpětné vazby, nabídněte žákům pomoc s problematickou látkou.
  4. Stačí, když vyučovací hodina bude mít 20–30 minut.
  5. Online výuka nemusí nutně kopírovat rozvrh hodin. Na nižším stupni stačí tři půlhodinové bloky, na vyšším 4–5 půlhodinovek.
  6. Jednotnou platformu je možné doplnit o další nástroje nebo aplikace, jako je například Kahoot nebo Socrative.
  7. Získávejte od žáků zpětnou vazbu. Myslete na jejich motivaci, která se bude postupně snižovat.
  8. Při plánování hodiny dbejte na specifika online výuky, např. na to, že je nutné žákům předem říct, jaké pomůcky si mají připravit, aby neodbíhali během výuky.
  9. Nebojte se zkoušet, co všechno je možné a co všechno vám online výuka – a vaši žáci – dovolí.

Jak řešit omlouvání žáků nebo jak se vyrovnat se situací, kdy je pedagog v karanténě a třída ve škole? Více se dozvíte ve webináři Co je v online výuce jinak?


další videa

Socrative: jednoduchý online nástroj pro testování a procvičování

Aplikace Kahoot: Herní kvízy pro děti i dospělé