Co je v online výuce jinak?
Jak přenést prezenční výuku do online prostředí? Jak se na případnou online výuku co nejlépe připravit, aby byla pro všechny srozumitelná a co nejsnazší? Na co si dát pozor při plánování hodiny? To se dozvíte v následujícím článku a zejména ve webináři, jehož hostem je Mgr. Karel Moric, ředitel ZŠ a MŠ Ludgeřovice.
co v článku najdete:
Roztříštěná škola = zmatená výuka | E-maily s úkoly nejsou online výuka | 9 osvědčených tipů na přípravu
Roztříštěná škola = zmatená výuka
Základem pro nastavení online výuky je zvolit jednotný systém, který bude využívat celá škola, ať už se jedná o G Suite, MS Teams, nebo jinou platformu. Tu je pak možné doplňovat o další aplikace nebo nástroje. Jednotné nastavení je důležité proto, aby žáci, učitelé i rodiče věděli, v jakém prostředí se budou pohybovat, a cítili se v něm bezpečně a jistě. Umožní, že všichni budou mít nastavené jednotné e-maily, budou umět hledat ve sdílených kalendářích, pracovat se sdílenými dokumenty a mnoho dalšího.
E-maily s úkoly nejsou online výuka
Rozesílání pravidelných e-mailů, ve kterých jsou pracovní listy, výklad nové látky nebo zadání úkolů, není tou pravou online výukou. Při online výuce je učitel ve spojení se svými žáky tváří v tvář, i když přes monitor počítače nebo telefonu. Vyučovací hodina má svůj cíl i jasnou strukturu. Při posílání e-mailů se učitel dopracuje hlavně k tomu, že hodiny a hodiny třídí stovky doručených e-mailů.
9 osvědčených tipů na přípravu vyučovací hodiny
Vyučovací hodina v online prostředí má svá specifika a příprava na ni je pro učitele velmi náročná. Na co všechno je potřeba myslet?
- Stanovte si metodickou strukturu hodiny. Při jejím plánování myslete na vzdělávací cíle a výstupy.
- Zaměřte se na to nejdůležitější.
- Online vyučovací hodinu nemusíte nutně postavit na výkladu nové látky. Věnujte ji spíše procvičování, získávání zpětné vazby, nabídněte žákům pomoc s problematickou látkou.
- Stačí, když vyučovací hodina bude mít 20–30 minut.
- Online výuka nemusí nutně kopírovat rozvrh hodin. Na nižším stupni stačí tři půlhodinové bloky, na vyšším 4–5 půlhodinovek.
- Jednotnou platformu je možné doplnit o další nástroje nebo aplikace, jako je například Kahoot nebo Socrative.
- Získávejte od žáků zpětnou vazbu. Myslete na jejich motivaci, která se bude postupně snižovat.
- Při plánování hodiny dbejte na specifika online výuky, např. na to, že je nutné žákům předem říct, jaké pomůcky si mají připravit, aby neodbíhali během výuky.
- Nebojte se zkoušet, co všechno je možné a co všechno vám online výuka – a vaši žáci – dovolí.
Jak řešit omlouvání žáků nebo jak se vyrovnat se situací, kdy je pedagog v karanténě a třída ve škole? Více se dozvíte ve webináři Co je v online výuce jinak?
další videa
Socrative: jednoduchý online nástroj pro testování a procvičování
Aplikace Kahoot: Herní kvízy pro děti i dospělé